Låt örebroarna betygssätta snöröjningen! (8 förslag för ett framkomligare Örebro)

Vi har haft konstruktiva samtal mellan partierna i presidiet i Programnämnd Samhällsbyggnad och vi är överens om att be Tekniska Förvaltningen återkomma med förslag och beräkningar om att justera riktlinjerna för snöröjningen. Jag tror att vi, i februari eller mars, kan bli överens om en del förslag som kan förbättra snöröjningen – åtminstone till nästa vinter.

Jag tänker gå till de fortsatta diskussionerna med öppet sinne och tänker inte låsa mig vid följande lista. Men detta är de slutsatser jag dragit av diskussionerna de senaste veckorna och utifrån synpunkter jag fått in:

1. När det gäller riktlinjerna så tror jag vi ska anpassa dem, men den frågan diskuterar vi när Tekniska Förvaltningen återkommer (idag ska plogarna ge sig ut när det kommit 8-10 cm snö på vägar, 3-5 cm på cykelleder). Det vi dock också måste ha med är att anpassa riktlinjerna och bli lite mer flexibla. 8 cm snö behöver inte vara ett problem på cykelbanor – om det är kallt och snön är lätt. Däremot är 3 cm snömodd som nästan fryser nästan omöjligt att cykla i. Det är ett exempel på att det inte bara är snödjup som är relevanta. Här ligger också frågan om att särskilt – och ännu mer – prioritera områden där många äldre bor, till exempel runt seniorboenden och andra ”äldreboenden”. Men även kring skolor och förskolor.

2. Gatorna behöver skrapas bättre på många ställen (plogar bör vara ordentligt nedfällda mot gatan). Och då och då tror jag att man ska ta till saltning i ökad utsträckning – men det måste vägas mot miljöpåverkan och andra nackdelar med saltning.

3. De flesta snöröjarna – och tekniska förvaltningen – gör ett jättejobb.  Men det finns också snöröjare som slarvar och som snålar till exempel med att fälla ner plogbladet. Det är inte okej, vi behöver bli bättre på att utvärdera kvaliteten på snöröjningen. Jag skulle gärna se ett prestationsbaserat ersättningssystem som tar hänsyn till hur nöjda örebroarna är med snöröjningen på respektive gata, relaterat till det uppdrag som snöröjaren fått. Mer om det i en senare punkt.

4.Vi behöver i högre grad forsla bort snö, annars hindras sikten och dessutom blockeras övergångsställen och andra passager av snöhögar.

5.Snöröjningen måste samordnas bättre, ju fler som plogar längs en sträcka ju större är risken att den ena plogen skapar en vall mot en annan gata eller att man blockerar till exempel en busshållplats.

6.Vi behöver också i högre grad forsla bort bilar som står felparkerade (t ex datumparkering) och därmed förhindrar snöröjningen.

7.Vi borde ta vara på örebroarnas engagemang i denna fråga. Kloka partikamrater föreslog en webbaserad karta där man kan följa snöröjningen och jag tror att den idén skulle lösa många av de ovanstående problemen. Om alla örebroare kunde gå in på orebro.se och se vilken beställning/ambition det är satt för respektive gata (hur mycket ska göras), och när den beräknas vara röjd enligt den beställningen så slipper man dels irritera sig i onödan men dessutom kan man då välja till exempel cykelväg till jobbet utifrån planerad snöröjning. Till det borde det inte heller vara svårt att låta örebroarna betygssätta snöröjningen på de gator de trafikerar, vilket i sin tur skulle kunna vara underlag för en prestationsbaserad del i ersättningen till de entreprenörer som sköter en stor del av snöröjningen. Självklart borde också ett felanmälnings-system kopplas till detta så att den som har en olämplig snövall att rapportera eller liknande kan se om någon annan redan rapporterat detta.

8.Örebro kommun borde erbjuda fastighetsägare att sköta snöröjning och vinterhållning av trottoarer och liknande (mot en kostnad). Det skulle dels göra att vi fick bättre röjt på trottoarerna men det skulle också vara mer effektivt: det är inte smart att flera snöröjare röjer olika delar av samma gata. Jag tror att om vi informerade alla fastighetsägare om deras skyldigheter och samtidigt berättade att Örebro kommun kunde sälja den tjänsten (med hjälp av anlitade entreprenörer – det handlar inte om att konkurrera ut privata aktörer) så skulle de flesta nappa. Sedan borde vi nog anslå mer pengar till Byggnadsnämnden så att de kan satsa mer på att slå ner på fastighetsägare som inte sköter åtagandet.

Varför ska vi då göra detta? Det självklara förstår alla: det är svårt att ta sig fram till exempel till fots, med rullator eller med cykel. Det är cyklister, gående och bussåkare som har de stora problemen, bilarna klarar sig i allmänhet. Men det handlar också om samhällsekonomi. Dålig framkomlighet drabbar handeln (färre går och handlar om man inte kommer fram), det drabbar klimatet (fler åker bil och vi riskerar ”skrämma bort folk” från buss och cykel), vi får fler skador (lårbenshalsbrott och annat som försämrar hälsan för framförallt äldre).

Ett helhetsgrepp på tillgänglighetsfrågor kommer vi att återkomma till, tjänstemännen har fått i uppdrag (av ett enigt presidium i programnämnden) att återkomma med förslag på hur det skulle kunna gå till.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *